Igazából a lisztérzékenység nem megfelelő kifejezés, mert számos olyan lisztfajtából készült étel van, melyet nyugodtan megehetsz. A helyesebb kifejezés a gluténérzékenység, orvosi megnevezése a cöliákia (ezzel nem fárasztanálak), amely azt jelenti, hogyha olyan dolgot eszel, amely glutént tartalmaz, nem érzed jól magad. Csikar a hasad vagy felfúvódik, evés után fáradtnak, álmosnak érzed magad. Sőt lehet, hogy nem is testi tüneteid vannak, hanem előfordulhat az is, hogy „túlpörögsz”.

Mi az a glutén?

A glutén egy olyan anyag, amelytől a tészta rugalmas, jó állagú lesz, neked viszont mindenféle bajod van tőle. A glutén összetartja a lisztté őrölt gabonát, ezért ragasztó fehérjének is nevezik. Amennyiben doktor néni vagy bácsi megállapította nálad a gluténérzékenységet, ezután sajnos csak gluténmentes élelmiszereket ehetsz. Egyelőre nem találtak még rá gyógyszert, de ne aggódj, glutén nélkül is ehetsz finomakat.

A gluténérzékenységet komolyan kell venni, mert lehet, hogy egy glutént tartalmazó zsemle, kenyér vagy süti után nem fáj a hasad, de így is bajt okozhat a beleidben. A bél tele van bélbolyhokkal, amik apró ujjacskákra hasonlítanak. Ezeken a bélbolyhokon keresztül szívódik fel minden vitamin és tápanyag, azonban ha érzékeny vagy a gluténre, ezek a bélbolyhok eltűnnek, így a sok egészséges anyag az ételekből nem tud felszívódni. Vitaminhiányod lesz és megbetegszel.

Arra kell figyelned, hogy óvodai, iskolai ételt, amely glutént tartalmaz, nem ehetsz. Azonban bármilyen gyümölcsöt, zöldséget bátran fogyaszthatsz vagy olyan gluténmentes kenyérből készült szendvicset, amit anyukád otthon készített. Ha szülinapi bulira vagy meghívva, szólj előre a vendéglátódnak, hogy nem ehetsz gluténes ételt, így a szülinapi tortát sem kóstolhatod meg, amely glutént tartalmazó lisztből készült.

Ennyi szabály hallatán mégis mit ehetsz?

Ne aggódj, hosszú a sor: húst, halat, tojást, krumplit, rizst, kukoricát, kölest, diót, zöldségeket, gyümölcsöket, tejet, vajat, natúr joghurtot (otthon lehet ízesíteni friss vagy mélyhűtött gyümölccsel, mézzel), sajtot, mézet, lekvárt, gyümölcsleveket, limonádét, teát és minden olyan ételt, amin fel van tüntetve, hogy gluténmentes.

Melyek azok az ételek, amelyeket nem ehetsz: a búzából, zabból, árpából, rozsból és tönkölyből készült élelmiszerek, kenyerek, kekszek, pizzák, egyéb tészták. Ezek egyértelműek, azonban számos olyan étel van, ami rejtetten tartalmaz glutént: felvágottak, húskészítmények, panírozott húsok, halak, gyümölcsös, müzlis joghurtok, csokoládé, fagylalt, szárított gyümölcs. Ha nem vagy biztos benne, hogy eheted-e, kérdezd meg szüleidet, ők tudni fogják. 

Jelentkezés foglalkozásra


Nevem: E-mail címem:
Foglalkozás neve: Választott időpont: