Amikor végre kiderül, hogy a glutén miatt vannak emésztési és/vagy bőrproblémáink, rosszulléteink, először pánikba esünk. Te jó ég, akkor most mit ehetek? Nekem már csak a zöldség és a gyümölcs maradt?

Azután lecsillapodunk, átgondoljuk, utána járunk, hogy milyen alapanyagokat és a belőlük készült ételeket szükséges elkerülnünk. Amennyiben megtanultuk azt, hogyan lehet a gabonafehérjéket tartalmazó hozzávalókat gluténmentesre cserélni, és kitapasztaljuk az új alapanyagok adta lehetőségeket, semmi nem áll az utunkba, hogy finom ételeket készítsünk.

A gluténérzékenyeknek nemcsak a búzát tartalmazó élelmiszereket kell kerülni, hanem az árpát, a tönkölyt, a tritikálét (rozs-búza hibrid), a rozst és a zabot. A zabban ugyan nem található glutén, de a betakarítás és tárolás során valószínűsíthető a szennyeződés. Nagyobb problémát jelent az olyan élelmiszerek fogyasztása, amelyről nem is gondoljuk, hogy glutént tartalmazhat: az előre elkészített mártások, a sörök, a malátával kevert italok, a sonka, a kolbász, édességek, olykor még az étcsokoládé, és a zacskós levesek is.

Épp ezért vásárláskor alaposan vizsgáljuk meg az élelmiszer összetételét. A csomagoláson kötelező feltüntetni a glutén tartalmaz(hat) feliratot, így némi támpontot kaphatunk, bele tehetjük-e a kosarunkba. Érdemes olyan kifejezésekre is figyelnünk a címke vizsgálatakor, mint korpa, keményítő, maláta, nártium-glutamát.

Biztosan nem tartalmaznak glutént a következő élelmiszernövények, tehát ezeket bátran fogyaszthatjuk: amaránt, hajdina, kukorica, köles, quinoa, rizs, cirok, tápióka. Nemcsak nyersanyagként tudjuk beszerezni őket, hanem most már elérhetők müzli, keksz, tészta és kenyér formájában is.

A búzalisztet helyettesíthetjük kókusz-, burgonya-, szója-, csicseriborsó- vagy yamgyökérliszttel, de vehetünk gluténmentes lisztkeveréket is. Mivel pont a glutén az a fehérje, amely a kenyér, a tészta rugalmas állagát biztosítja, ezért ezt egyéb helyettesítő anyaggal, például xantángumival vagy guargumival kell pótolnunk.

Ha kenyeret sütünk, 150 g liszthez egy teáskanálnyi xantángumit adagoljunk, süteményeknél elegendő ½ teáskanálnyi is. Sűrítőanyagnak használhatunk nyílgyökeret, kukoricalisztet, tápiókát.

Kipróbálhatunk saját lisztkeveréket is: 50 dkg rizsliszthez adjunk 25 dkg kukoricalisztet és 25 dkg mandulalisztet (a xantángumiról ne feledkezzünk meg).

Kenyér és muffin sütéshez keverjünk össze 30 dkg rizslisztet, 10 dkg burgonyakeményítőt, 5 dkg tápiókalisztet és egy teáskanál xantángumit. Egy teáskanál gluténmentes sütőpor hozzáadásával könnyebb, kiváló állagú tésztát kapunk. 

Jelentkezés foglalkozásra


Nevem: E-mail címem:
Foglalkozás neve: Választott időpont: