A ’80-as, ’90-es években a nagy aerobic őrület idején minden diétás élelmiszert igyekeztek light verzióban előállítani, mert a táplálkozástudománnyal foglalkozó szakértők azt állították, hogy a zsíros étel hizlal. Azonnal lecseréltük a sertészsír napraforgó olajra, a vajat light margarinra, hetente háromszor-négyszer zenére ugrabugráltunk, mégis egyre nőtt az elhízott emberek száma.

Bizony majdnem két évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy kiderüljön az igazság: nem a zsír az elhízás fő okozója, hanem a finomított szénhidrát. Ide sorolhatók a finomlisztek, a fehér, barna, nádcukor!, az ezekből készült tészták, sütemények.

Az édességeket igen nehéz kiiktatni az életünkből, ezért  muszáj valamilyen édesítőszerrel helyettesíteni a finomított cukrokat. Nagyszüleink, cukorbetegségtől szenvedve szacharint használtak, azonban a mesterséges készítmények felett már eljárt az idő. Jelenleg még kevés hosszú távú tapasztalattal rendelkezünk a cukoralkoholok terén, hiszen néhány éve kezdtük csak el felfedezni magunknak, mint természetes édesítőszereket, azonban jelenleg ezek használata jelent alternatívát.

A cukoralkoholnak a hagyományos értelemben nincs köze sem a cukorhoz, sem az alkoholhoz, ugyanis a szénhidrátok redukciójából (a vegyületből oxigént vonnak el) képződő többértékű alkohol. Megtalálható a természetben is, és a fenn leírt módon mesterségesen is előállítható.

Mivel a cukoralkoholok lassú felszívódásúak, lassan emelik meg a vércukorszintet, ezért a cukorbetegek, az inzulinrezisztenciával küzdők, diétázók, fogyni vágyók remekül beilleszthetik étrendjükbe. A szájban található baktériumoknak nem jelentenek tápanyagot, ellentétben a cukorral, nem roncsolják a fogakat, megelőzhető a fogszuvasodás. Bátran használhatjuk olyan sütemények elkészítéséhez is, ahol a receptben fontos a cukor tömege, nemcsak az édesítő hatása.  

A két legnépszerűbb, jól alkalmazható cukoralkohol, melyek használatáról már széleskörű tapasztalataink vannak: a xilit és az eritrit.

Xilit

Nyírfából, kukoricacsutkából és préselt cukornádból állítják elő. A xilit szénhidráttartalma 75%-kal, kalóriatartalma pedig 40%-kal alacsonyabb a cukorénál. Érzékenyebb emésztőrendszer esetén érdemes fokozatosan hozzászoktatni a szervezetet, mivel hasmenést okozhat a hirtelen, nagy mennyiségű xilit fogyasztása.



Eritrit

A természetben gyümölcsökben és gombákban fordul elő, az élelmiszeripar a cukor erjesztésével állítja elő. A vékonybélben teljes mértékben felszívódik, így egyáltalán nincs hashajtó hatása. Édesítő ereje 60-80%-a a cukornak, ezért a hagyományos recepteknél meg kell emelnünk az eritrit arányát. Energiatartalma 20 kcal/100 g, glikémiás indexe pedig 0, tehát jelenleg ez a természetes alapú édesítőszer a legalkalmasabb a cukor pótlására, azonban azt ne feledjük, hogy semmilyen kelt tészta nem készíthető sem a xilittel, sem az eritrittel, mert az élesztőgombáknak nem jelentenek táptalajt.
 
 

Jelentkezés foglalkozásra


Nevem: E-mail címem:
Foglalkozás neve: Választott időpont: